29.4.19

Kustaa kolmannen tie

Kiitämme: Genetiivin käyttöä, vrt. Tampere.
Moitimme: Jälkimmäistä isoa alkukirjainta ja yhteen kirjoittamista.

9.2.19

Miten tällaista kielisotkua saa aikaan?



Miten tämä pitäisi kirjoittaa?

1) Valio-sanan pitää olla genetiivissä: "Valion".
2) Jos tuotteen erisnimi on "Hyvä suomalainen arki", ensimmäinen sana tulee isolla alkukirjaimella ja muut pienellä.
3) Yhdysmerkki tulee kiinni joko arki- tai rasvaton-sanaan:
Hyvä suomalainen arki- rasvaton maitojuoma
Hyvä suomalainen arki -rasvaton maitojuoma.
4) Jos tuotteen erisnimi on "Arki", "hyvä" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella ja yhdysmerkki tulee kiinni "Arki"-sanaan.
5) ®-merkki ei muuta yhdysmerkin paikkaa.

Nimet kannattaa suunnitella sellaisiksi, että niitä voi luontevasti käyttää tekstissä.

27.12.18

Tämänvuotinen "joulu vai Joulu" -keskustelu

Tämä kuva antoi aiheen Ylen haastatteluun ja jokavuotiseen joulukeskusteluun. Kommentoin asiaa vähän laajemmin kielenhuollon näkökulmasta Viikon sanassa. – Kiitokset kuvasta Annalle.

26.11.18

Paasista vai paadesta? Kas siinä pulma.

Koostuuko muistomerkki mustista paasista vai sittenkin vain mustasta paadesta? Harvinaiseen "paateen" kompastuu kokenutkin kirjoittaja. – Kiitos vinkistä Tiinalle.

3.11.18

Ratsiassa löytyi vain yksi halloween isolla, muut oikeaoppisesti pienellä

Kielipoliisin väsymätön työ juhlapyhien oikeinkirjoituksen hyväksi tuottaa tulosta. Etsinnässä löytyi vain yksi iso H, kaikki muut halloweenit oli kirjoitettu suosituksen mukaisesti pienellä alkukirjaimella. Mainiota.